مهاجرت به کانادا از طریق برنامه ی استانی آلبرتا

آلبرتا از پویاترین استان های کانادا از نظر اقتصادی و اجتماعی است. این استان در غرب کانادا واقع شده است و اقتصاد سریع الرشدی دارد که تا حد زیادی به منابع طبیعی وسیع این استان مربوط می شود. دو مورد از بزرگترین شهرهای کانادا، کلگری و ادمونتون را در خود جای داده است. استان آلبرتا مشهورترین استان میان سه استان سرسبز و حاصلخیز کانادا است. این استان همچنین به خاطر پارک های ملی همانند Bnaff و Jasper به عنوان یکی از زیباترین بخش های آمریکای شمالی شناخته می شود. یک دریاچه ی زیبا نیز در کوه های راکی نزدیک پارک bnaff آلبرتای کانادا وجود دارد. برای علاقه مندان تحصیل در کانادا،فرصت تحصیل در استان آلبرتا نیز وجود دارد.

AINP برنامه ی مهاجرت استانی آلبرتا است. متقاضیان مهاجرت به کانادا  که دارای مهارت و سابقه ی کار مدنظر استان هستند، می توانند از طریق این برنامه، توسط استان آلبرتا انتخاب شوند و در اصطلاح Nominate شوند. در صورت انتخاب شدن از سوی استان، 600 امتیاز در سیستم اکسپرس انتری فدرال قابل کسب است و همین موضوع روند دریافت اقامت دائم را تسریع می کند.

در حال حاضر برنامه مهاجرت استانی آلبرتا، از سه برنامه کلی زیر تشکیل شده است:

  • برنامه فرصت آلبرتا Alberta Opportunity Stream
  • برنامه اکسپرس انتری آلبرتا Alberta Express Entry Stream
  • برنامه کشاورزان خوداشتغال Self-Employed Farmer Stream

لازم به ذکر است، که برنامه فرصت آلبرتا یا Alberta Opportunity Stream  در سال 2018 جایگزین برنامه های استخدام استراتژیک Strategic Recruitment Stream و کارفرما محور Employer-Driven Stream  شده است.

 برنامه فرصت آلبرتا ALBERTA OPPORTUNITY STREAM

این برنامه راهی است برای اخذ اقامت دائم کانادا برای کسانی که در آلبرتا کار می کنند و یا از مؤسسات معتبر آلبرتا فارغ التحصیل شده اند. همانطور که پیش تر اشاره شد، این برنامه در سال 2018 جایگزین دو برنامه استخدام استراتژیک و برنامه کارفرما محور شده است.

برنامه اکسپرس انتری آلبرتا، در ارتباط  با سیستم اکسپرس انتری فدرال است. طبق اطلاعاتی که متقاضیان حاضر در سیستم اکسپرس انتری فدرال در پروفایل مهاجرتی خود ثبت کرده اند، دولت استانی آلبرتا می تواند اشخاص با شرایط مورد نظر خود (تحصیلی و کاری و وابستگی های خانوادگی به استان) را انتخاب نماید و برای آنها دعوت نامه یا NOI ارسال نماید. این افراد باید مدارک خود  را به AINP ارسال کنند. در صورت تأیید مدارک، استان آلبرتا این اشخاص را انتخاب (Nominate) می کند. انتخاب شدن از سوی استان، موجب دریافت 600 امتیاز در سیستم اکسپرس انتری فدرال شده و در نتیجه، در مرحله بعدی صدور دعوت نامه ها از سوی دولت فدرال، دعوت نامه ای برای ارسال مدارک جهت اخذ اقامت دائم برای متقاضی ارسال می شود.

برنامه کشاورزان خوداشتغال

 ALBERTA SELF-EMPLOYED FARMER STREAM

این برنامه به افرادی که دارای تجربه کافی در زمینه کشاورزی هستند و سرمایه ی کافی برای خرید و گسترش مزرعه در آلبرتا را دارند، این امکان را فراهم می کند که برای اخذ اقامت دائم کانادا اپلای نمایند. این متقاضیان باید صاحبان و گردانندگان مزرعه باشند و برنامه آنها باید بر مبنای سکونت در آلبرتا باشد.

برنامه ی استخدام استراتژیک (متوقف شده)

این برنامه به افراد این امکان را می دهد تا بدون حمایت کارفرما بتواند برای AINP اپلای نماید. این برنامه از سه گروه متفاوت تشکیل شده است:

  • گروه کسب و کارهای اجباری و اختیاری (Compulsory and Optional Trades Category): تاجرانی که دارای گواهی انتخاب استان آلبرتا یا یک گواهی معتبر برای تجارت هستند می توانند واجد شرایط این گروه باشند. فرد باید در زمان درخواست یک مجوز کار معتبر داشته باشد و در یکی از مشاغل اختیاری یا اجباری مشغول به کار باشد.
  • گروه مشاغل مهندسی (Engineering Occupations Category): این گروه برای مهندسان، طراحان و تهیه کنندگانی که دارای سابقه ی کار در آلبرتا هستند، طراحی شده است. متقاضیان باید در یکی از مشاغل تعیین شده کار کنند.
  • گروه نیروهای کار دارای تحصیلات عالی (Post Graduate Worker Category): افرادی که از یکی از موسسات آموزش های عالی در مقطع ارشد یا دکترا در آلبرتا فارغ التحصیل شده اند و در حال حاضربا مجوز کار در آلبرتا مشغول به کار باشند.

برنامه ی کارفرما محور (متوقف شده)

این برنامه به کارفرمایان اجازه می دهد تا نیروهای AINP را برای مهاجرت به کانادا انتخاب کنند. به این طریق متقاضیان آگاه خواهند بود که آینده ی شغلیشان بعد از تبدیل شدن به ساکن دائم درخشان خواهد بود و کارفرمایان می توانند راحت تر کارکنان مورد نیاز خود را بدست آورند.

  • گروه نیروی متخصص (Skilled Worker Category): افرادی که دارای یک پیشنهاد کار دائمی و تمام وقت در یک شغل تخصصی واجد شرایط هستند. افراد نباید در زمان درخواست در حال کار در آلبرتا باشند.
  • گروه فارغ التحصیلان بین المللی (International Graduate Category): این گروه برای افرادی است که از یکی از دوره های آموزش عالی در کانادا فارغ التحصیل شده اند و دارای مجوز کار پس از فارغ التحصیلی معتبری هستند و یک پیشنهاد کار تمام وقت و دائم از یکی از کارفرمایان آلبرتا دریافت کرده اند.
  • گروه نیروی نیمه متخصص (Semi-Skilled Worker Category): مختص نیروهای خارجی موقت که پیشنهاد کار دائم و تمام وقت را از یکی از کارفرمایان آلبرتا در یک شغل نیمه تخصصی دریافت کرده اند.